donderdag 8 november 2012

Itaipu stuwdam en Paraguay

Vanochtend regende het een beetje. We wilden eigenlijk een lange wandeling gaan maken in het nationale park, maar er was vannacht blijkbaar zoveel water gevallen dat het terrein alleen nog maar met een jeep was te doorkruisen. Dus zagen we daar maar vanaf en zijn we met de bus naar de Itaipu dam gegaan. Itaipu Binacional is een enorme stuwdam op de grens van Brazilië en Paraguay. Het is nog steeds de grootste stuwdam op aarde, maar de Chinezen werken aan een nog grotere. De stuwdam is een waterkrachtcentrale en deze wekt 95% van alle stroom in Paraguay op en 25% van alle stroom in heel Brazilië! Met een bus hebben we een tour gedaan van een uur over en om de dam. We werden begeleid door een agent, want we waren in een gebied wat van zowel Brazilië als Paraguay was (en je zou eens over willen lopen....).
Na de stuwdam hebben we weer een andere bus gepakt, richting de brug over Rio Parana, de rivier die vanaf de stuwdam naar de Iguacu watervallen loopt. De brug over de rivier verbindt Brazilië met Paraguay. Veel Brazilianen gaan even naar de overkant om te shoppen want het schijnt daar spot goedkoop te zijn. We hebben ons zo onopvallend mogelijk tussen de stroom Brazilianen gevoegd die over de brug naar Paraguay lopen. Onderweg moesten we natuurlijk wel even een stempel van Paraguay in ons paspoort laten zetten. En terug nog maar weer een van Brazilië. Aan de overkant in Paraguay was het een stuk armer. Veel straatverkopers die hun spullen aan je willen verkopen. Als echte Hollanders vooral de hand op de knip gehouden, letterlijk en figuurlijk. Ik heb nog steeds mijn portemonaie (al wordt ie wel alsmaar lichter.....).
Met de bus reizen gaat hier prima en is spotgoedkoop. Ze doen niet aan kaartjes, maar als je de bus in gaat dan moet je bij een kassa halverwege de bus betalen en kun je door een poortje doorlopen. Net als in de metro maar dan in de bus zelf. De bussen zitten wel vaak overvol dus dat is als haringen in een tonnetje staan. Maar ja, het is wel leuker dan voor grof geld door een taxi vervoerd te worden.
Morgen moeten we vroeg op. We vliegen dan om 7 uur naar Manaus in het Amazone gebied. Een vlucht met tussenstops in Curitiba en Brasilia. Als het goed is komen we rond 13:00 aan in Manaus.